Kas 22 2009

Makam Farkı

yazdır / print
BOĞAZİÇİ ŞEN GÖNÜLLER YATAĞI

Önce Boğaziçi şen gönüller yatağı/Her bucağı âşıkların otağı/ Yamaçları sanki cennetin bağı sözleriyle başlayan şarkısını kendi esinden dinledik. Bu stüdyoda değil evde yapılan bir musiki toplantısı kaydı idi. 52 yaşındaki şarkının nakaratlarını da toplantıya katılanlar hep birlikte seslendiriyorlardı ve o koroda başta İnci Çayırlı, Mithat Özyılmazel, Adnan Mungan, Münip Utandı olmak üzere kimler yoktu ki:

Mehtabı hoş, güneşi hoş, günü hoş

Boğaziçi herkesi eder sarhoş

Hoca güftesini de yazdığı bu bestesini 1957 senesinde Bebek’ te yapmış. Boğaziçi’ ne yakılmış bu güzel eseri gözlerimi kapatmış dinlerken 1957 senesinin İstanbul’ unu hayâl etmeye çalıştım.

Tam da tarifsiz kederlere dalacakken İnci Çayırlı nihavent şarkıyla yetişti imdâde:

Ne bildim kıymetin, ne bildin kıymetim

 Reva mı şiddetin, reva mı hiddetin

Zulmeden sen misin, bilmem ki ben miyim

 Kader mi, tali mi, ağyar mı acep kim

Alâeddin Hoca’ nın güftesi Müeyyet Berkman’ a ait olan bu şaheserini her dinlediğimde Rauf Tamer’ i ve onun bu şarkı üstüne yazdığı pek çok yazıyı hatırlarım.

BU TATSIZ AKŞAM SAATİNDE

Sonra sırayı musikimizin genç tenorlarından Bekir Ünlüataer aldı. Hocanın Cahit Sıtkı Tarancı’ nın Hatırlar şiirinden bestelediği segâh şarkıyı okudu. Bekir bu eseri öyle bir yorumlamış ki eminim Hoca da zevkle dinlemiştir.

Hocanın hayatını kaleme alan Hasan Oral Şen bu eserle ilgili şunları yazıyor:

‘’Sizin “Bu tatsız akşam saatinde” sözleri ile başlayan bir segâh şarkınız, bir de hicaz makamında “Ne kadar tatlı bu akşam saati” diye başlayan şarkınız var. Yani birisi tatlı, diğeri tatsız akşam saatini dile getiriyor. Bu konuda hissettikleriniz neler?

Hocanın cevabı:
“Bir bestekârın sözlü eserlerinde en çok önem vereceği

nokta şiirin ifade gücünü çok iyi sezerek, şairin hissettiklerini paylaşabilmesidir. Yani, tatlı akşam saatini de, tatsız akşam saatini de hissedip, yaşayıp ona göre melodiye dökeceksin. Güftenin istediği ifadeyi melodik yapıyla örebiliyorsan bestekârlık vardır. Kaldı ki, bestekârın görevi sadece bu değildir. Güfteyi yaşatabilecek makam ve usulü de aynı hassasiyetle belirlemek gerekir…”

Programın ilk bölümü Ahmet Özhan’ dan dinlediğimiz Artık bu solan bahçede yer yok ve Hüner Coşkuner’ in seslendirdiği Geçmesin günümüz sevgilim yasla sözleriyle başlayan şarkılarla sona erdi.

Ulusal yayın yapan NTV Radyo, İstanbul’da 102.8, Ankara’da 104.7 ve İzmir’de 95.7 frekansından dinlenebilir. Ayrıca Turksat 3A uydusundan, cepte iPhone’dan ve internette ise Sipru platformu, ntvmsnbc.com ve ntvradyo.com.tr’den  dinlemek mümkün… Yayın Günü: Cuma
Yayın Saati: 20.00 
Tekrarları: Cumartesi 11:10 ve Pazar 10:10’da

GELELİM NETİCEYE

Mehmet Barlas’ tan bir dileğim var. Her gün ‘Yorum Farkında’ dinlediğimiz Emre Kongar’ ın amcası Ekrem Kongar’ ı da bize bir dinletse de dinleyiciler KONGAR FARKI neymiş bir görseler.

Ekrem Kongar musikimizin çok önemli seslerinden biridir ve sanıyorum ki günümüzde adını ve sesini bilenlerin sayısı da çok fazla değildir. Ben Ankara Radyosundan Recep Birgit benzeri lezzetli bas bir ses hatırlıyorum. Mehmet Barlas’ ın meşhur i-podunda Ekrem Kongar’ a ait kayıtlar olduğundan şüphem yok.

No responses yet

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.